Brugere: 1108 | Online: 8
 
Teknisk Data

Titel:
Dirch
   
Original Titel:
Dirch
   
Udgivelsesland: DK
Udgivelsesdato: 06.12.2011
Produktionsår: 2011
Spilletid: 120 min
Genre: Biografi
Video Opløsning: 1080p
Video Aspekt: 2.40:1
Lyd:
DTS-HD MA 5.1:
   
Undertekster:
   
Ekstramateriale:
  • Slettede Scener: Endnu mere af Dirch
  • Revynumrene i deres fulde længde
  • Fra Dirch til Dirch: Kom med bag om Dirch
Partner Annonce
Sidste nye DK titler
(21.11.2013)
Blu-ray
(14.11.2013)
Blu-ray
(07.11.2013)
Blu-ray
(30.01.2014)
Blu-ray
(30.01.2014)
Blu-ray
(27.12.2013)
Blu-ray
(19.12.2013)
Blu-ray
(12.12.2013)
Blu-ray
(12.12.2013)
Blu-ray
(09.01.2014)
Blu-ray
Bliv fan på Facebook!
Anmeldelse: Dirch (2011)
 
Før eller siden måtte det ske. Filmen baseret på hele Danmarks morsomme mand Dirch Passer skulle skabes, og her er den så. Martin Zandvliet har lavet en overraskende mørk fortælling med Dirch Hartvig Passer i centrum.
 
 

Filmen

 
“Dirch” fortæller historien om den folkekære komiker Dirch Passer (Nikolaj Lie Kaas) og har særligt fokus på venskabet imellem Passer og kollegaen Kjeld Petersen (Lars Ranthe). Igennem en årrække følger filmen Dirch fra hans højdepunkter på scene, til fiaskoerne samme sted og i hans privatliv.

Martin Zandvliets film om Dirch Passer er om ikke andet meget modig. For selvom Zandvliet benytter en stor del af filmens indledende del på at genskabe nogle af makkerparret Kjeld og Dirchs mest berømte komiske rutiner, er det overordnet set skyggesiderne af entertaineren, der har interesseret instruktøren. Via interviews har instruktøren ladet forstå, at det er forholdet mellem privatlivet og kunsten, der har interesseret ham i forbindelse med skabelsen af denne film. For selvom vores allesammens Dirch ikke får lov at drive sit skuespil i en mere dramatisk retning, er det alligevel arbejdslivet, der synes ofte at tage prioritet over privatlivet, og således ofrer Passer undervejs flere af kvinderne i sit liv. Måske er det også derfor, at Kjeld Petersen kommer til at stå ham så nært, og at tabet af den kære ven rammer Passer så hårdt i filmen. Det helt store spørgsmål er naturligvis, hvorvidt Zandvliets meget mørke perspektiv er for mørkt og fraviger virkeligheden i for høj grad. Om det er tilfældet, har denne anmelder ikke indsigt nok i Passers liv til at vurdere, men siges skal det dog, at filmens mørke og lettere melankolske natur ikke ender med at fremstå som noget minus. For set igennem disse øjne har instruktøren blot foretaget et valg af fokus, og har i dette valg undgået, hvad nogle biografiske film lider under - en ufokuseret fortælling. Således har instruktør Zandvliet opnået ikke at forcere en ramme ned over denne fortælling men udnyttet virkelighedens drama og ved at fremhæve dette, har han opnået en fortælling, som på ironisk vis giver Passer den dramatiske hovedrolle, han i det virkelige liv aldrig fik.

Der er endvidere ingen tvivl i undertegnedes sind om´, at Nikolaj Lie Kaas leverer ret stærkt i titelrollen, omend han fysisk aldrig opnår at ligne Passer. Mimik og stemmeføring er dog ofte ret præcist på og dramatisk kunnen, mangler Kaas ingenlunde. Mindst ligeså stærk er Lars Ranthe, som er blevet prist af mange for sin præstation og det med rette. Igen er den fysiske lighed begrænset, men det betyder ikke så meget, for forholdet mellem Kjeld & Dirch bliver så smukt etableret undervejs, at publikum snildt kan gå med på illusionen. Kaas og Ranthe deler blandt andet filmens bedste scene, da de i filmens indledning tager plads i en sofa, der står lodret og her leverer en komisk rutine, som besidder en sær poesi, som ingen andre sekvenser i filmen når. Det er en skam, at der fokuseres så meget på at vække genkendelse hos publikum med komikernes velkendte rutiner. Årsagen hertil er at førnævnte sofa-scene beviser, at filmen snildt kunne have begrænset det velkendte og i stedet have givet os endnu mere unik humor, som kunne have hjulpet karaktererne mere på vej. Filmens øvrige karakterer er desværre langt fra så tydeligt optegnet som de to centrale roller, og såvel de kvindelige medvirkene, som de endimensionelle pengemænd er absolut ligegyldige, som alt andet end henvisninger til virkelighede, og plotmæssig fremdrift, hvilket er en stor skam.

Stilmæssigt er Zandvliet utrolig sikker, og filmen har en klar tone, som den undervejs præsenterer på ganske fornem vis. Denne anmelders største anke i den forbindlelse er den afsluttende sekvens, som naturligvis ikke skal afsløres her, men som fuldstændig bryder tonen, logikken og stemningen, filmen har draget publikum ind i. Derudover er det svært for alvor at anklage Zandvliet for denne films udførsel. Ikke alene er forlægget utrolig omfattende, som altid når det er det meste af en persons voksnel liv, der skal portrætteres, men historien er også velkendt af mange danskere. Med det taget i betragtning får instruktøren ret fint fokuseret sin fortællin, og forcerer som tidligere nævnt ikke en pointe nedover seeren, men leverer i højere grad en overvejelse igennem sin film. Således opnår han med “Dirch” både at fortælle en del af Dirch Passers livshistorie og samtidigt også skabe et filmisk relevant værk, som har sine svagheder men også er både velspillet og underholdende undervejs.

Hvorvidt nogle danskere vil blive trådt over tæerne af denne ganske kantede film om en af Danmarks vel nok mest elskede skuespillere, vides ikke. Glædes må man imidlertid over, at filmen har noget relevant at fortælle og ikke blot er en gennemgang af en mands liv. Mod belønnes i denne seers bog, og selvom der formentlig både er aspekter af Passer som person og af hans professionelle liv, der misses, har instruktøren taget masser af tunge beslutninger undervejs, hvilket har resulteret i en stedvist stærkt emotionel filmisk fortælling, der desværre udvandes en smule af visse overfladiske persontegninger og enkelte slapt sammensatte revymomenter.

4/6

Video

 
Denne anmelder var tidligere på året så heldig at opleve “Dirch” i biografen, og herfra huskes billederne i filmen voldsomt flotte, og den stilrene, farverige billedside mindes undertegnede som meget smuk. Det leder os frem til denne blu-ray, som leverer filmen i et 2.40:1 1080p AVC transfer. Jesper Tøffners kinematografi er også utrolig smuk og sikker. Præsentationen er desværre ikke helt så overbevisende. De smukke kulisser og kostumers detaljerigdom er ikke afspejlet på transferet, hvis skaphed ikke altid er lige stor. Transferet virker endvidere en smule grumset i flere sekvenser. Farvegengivelsen er heller ikke helt så overvældende som forventet og synes i stedet en smule mat til tider. Så til trods for en utrolig smukt skabt billedside er præsentationen en kende middelmådig og har desværre en vis mængde problemer.

3/6

Lyd

 
På lydsiden præsenteres vi for et DTS-HD Master Audio 5.1 lydspor, som er en knivspids bedre end videodelen. Der er masser af liv i højttalerne, og dialogen er som oftest klar. Den dramatiske film er som oftest drevet af netop dialogen, men lykkeligvis benyttes baghøjttalerne ganske ekstensivt til at skabe atmosfære på forskellige måder. En tom teatersals ekko og andre omgivelser udvider smukt filmens omskiftelige univers, omend lydsporet til tider savner en smule bund i form af et stærkere basspor. Sune Martins soundtrack er i øvrigt blandt de smukkeste leveret til en dansk film over de seneste år, og det er ikke alene fremragende til at understøtte den til tider melankolske stemning men er også smukt præsenteret på nærværende lydspor og tilføjer i den grad til den auditive oplevelse. Overordnet er lydsporet til “Dirch” en tand mere vellykket end billedsiden, men kan ligeledes ikke måle sig med de bedste på markedet.

4/6

Ekstramateriale

 
Selvom det ikke er nogen stor mængde ekstramateriale ,der leveres med denne udgivelse, er det herligt at se, at udgiverne giver mulighed for at afspille det hele samlet. Således kan de slettede scener, bag-om featuretten og de fulde revyscener afspilles som én samlet time lang masse. Oplevet som sådan er alle elementer ret interessante. Mest fascinerende er det at se Nikolaj Lie Kaas udfolde sig i de fulde revysekvenser, hvor skuespillerens studie af Passer kommer til sin fulde ret. En alternativ åbningssekvens er i øvrigt blandt de slettede sekvensers mest interessante elementer. En halvtimes featurette afslutter ekstramaterialet og er ganske interessant, omend den bruger lidt rigelig tid på at vise klip fra den endelige film.

3/6

Konklusion

 
Selvom jeg, der er vokset op med Passers film, ærgrer mig lidt over at denne side af hans arbejde ikke berøres overhovedet i filmen, er “Dirch” en ret fin filmoplevelse. Endvidere er den utvivlsomt en af de modigste biografiske film, der er skabt på dansk grund, og det er dejligt, at filmen både er respektfuld og samtidig ikke ligger for mange fingre imellem.

4/6

Øvrige informationer

 
Instrueret af Martin Zandvliet
Medvirkende  
Nikolaj Lie Kaas Dirch Passer
Julie Zangenberg Lone Hertz
Lars Ranthe Kjeld Petersen
Lars Brygmann Stig Lommer
Annika Aakjær Daimi
Laura Christensen Hanne Passer
Morten Kirkskov Ove Sprogøe
Martin Buch Preben Kaas
Peter Reichhardt Klaus Pagh
Silja Eriksen Jensen Judy Gringer
Klaus Bondam Hjertelæge

Billeder

 
 

Kommentarer (0)

 
Du skal være en registeret bruger og være logget ind for at kommentere.
Ingen kommentarer endnu. Vær den første til at kommentere ovenover
 
 
Virtuel Indkøbskurv
Tilføjer produkt
Henter produkter
hos er blevet tilføjet til din virtuelle indkøbskurv.